Infradatabeschrijving (BVS)

Infradatabeschrijving (BVS)

Wat zijn bedieningsvoorschriften (BVS)?

Het treinverkeer in Nederland wordt geregeld vanuit verkeersleidingsposten. Vroeger waren deze posten per station en baanvak aanwezig. Nu zijn er 13 centrale verkeersleidingsposten die het treinverkeer in heel Nederland regelen.

De railinfrastructuur voor het treinverkeer in Nederland wordt voortdurend aangepast en uitgebreid. Er zijn regelmatig nieuwe systemen en wijzigingen van de bestaande systemen nodig welke worden gebruikt voor de beveiliging en bediening van seinen, wissels, baanvakken en alles wat daarmee samenhangt.

Voor een overzicht van de situatie is het essentieel dat er informatie beschikbaar is van heel Nederland tot op detailniveau. Daarvoor zijn regels en voorschriften van kracht die globaal de werking van de beveiligingssystemen beschrijven. De operationele voorschriften zorgen voor een functionele systeembeschrijving en voor een correct en veilig gebruik van de infrastructuur. Door de bedieningsregels te volgen kan het treinverkeer op een veilige en juiste wijze binnen de richtlijnen van de regelgeving worden afgewikkeld.

Deze bedieningsregels zijn opgenomen in een bedieningsvoorschrift (BVS). De situatie op lokaal niveau wordt hierin beschreven. Hierin worden in duidelijke taal de verschillende systemen beschreven, aangevuld met tekeningen. Hierop is te zien hoe een station, baanvak, enz., eruitzien met betrekking tot de seinen, wissels en baanvakken. Ook is te zien wat het verband is tussen de ingestelde rijwegen, voor de route van de trein. Tegenstrijdige rijwegen zijn hierbij uitgesloten, waardoor de trein een eigen corridor krijgt.

Aan de hand van deze bedieningsvoorschriften (BVS) zijn de gebruikers, waaronder de treindienstleiders, in staat het treinverkeer te regelen en in veilige (spoor)banen te leiden. Alle elementen die te bedienen zijn, worden beschreven in het BVS.

Categorie

dataEngineering